Startside
Gamle Nyheter

Jakt og trening 2010

Vestlandstur
Midt i november reiste hundene og jeg på besøk til Rolf i Bjønroabilen. Rolf synes bilen er blitt svært bra for hundene og for oss turkamerater på to ben. Vi tok noen små kjøreturer i løpet av besøket, og Rolf gleder seg over at vi har skaffet oss en så bra turbil. Ophelia og Pila satte også pris på besøket, og det er godt å se dem i aktivitet på de daglige turene.
Hilsen Birgit

T.v.: Qvikki viser Far sin hengivenhet
T.h.: Pavlov og Platon synes også det er stas med han Far Bjønroa

Qul vil være nærmest, så Qvanta må bare finne seg i det

Rolf og Platon. 2 staute karer

Jaktrapport fra Qer
Otto og Qlara har hatt mange jaktturer i løpet av høsten. Det har vært bra med fugl, og Otto er storfornøyd med at han har lykkes med å felle 10 ryper og 2 orrhaner for Qlara. Hun har nå holdt bedre kontakt enn hun gjorde både i fjor høst og i vinter.
Olav og Qalla har vært på skogsjakt.
Tor og Quinni har jaktet både på fjellet og i skogen.
Ola og Quentina har jaktet på fjellet.
Quiannah fikk en menneskesøster i høst og kom derfor ikke på jakt. Se bilde her

Quinni
Tor og Quinni har jaktet på fjellet, og Quinni er stolt av sin første rype

Quentina
Quentina og Ola har jaktet på fjellet.

Qvikki klubbmester
Qvikki deltok på NPK Oslo/Akershus sitt klubbmesterskap 7. november. Hun viste igjen sin høye kvalitet og erobret klubbmestertittelen i UK.
I første slipp i kvalifiseringen gikk Qvikki meget godt og fant en fasan som lettet før jeg kom frem til henne. I annet slipp måtte jeg stoppe Qvikki flere ganger pga makkers tomstander. Dette gikk ut over søksopplegget til Qvikki. I finalen viste Qvikki et forrykende søk. Hun fant en fasan, og makker sekunderte. Denne gangen fikk Qvikki vist presis og kontant reising.

Vi er storfornøyde med mestertittelen. Qvikki kan godt tenke seg å finne flere fugler

Bjønroas Nicodemus (fra vårt N-kull) fylte 14 år den 5. desember. Han var med på jakten på Filefjell også denne høsten. Bildet er tatt hjemme på Toten i oktober.

Qvikki fikk 2 UK
10.10.10 ble en merkedag for Q-kullet. Qvikki vartet opp med kullets første jaktprøvepremie, en flott 2UK i Østfold.

Birgit og Qvikki - fra grøfta ut på stubben

Qvikki fikk følgende kritikk:
I tett dike jakter Qvikki meget godt og grundig. Stand sammen med makker. Reiser villig og presist rapp. Rolig i oppflukt og skudd. Utreder.Senere nytt komplett fuglearbeid på fasan. Revierer senere i motvind meget godt på stubb. Fugl i slippet.En meget god jakthund som tildeles 2UK.
Karakterer:
Presisjon 4 - Presis
Reising 5 - Villig
Dommer: A. Simenrud

T.v.: Qvikki fører an på stubben
T-h.: Dommeren redegjør for 1.slipp hvor Qvikki hadde to komplette fuglearbeider med RIOS.

T.v.: Qvikki har fått 2UK
T.h.:Tilbake i basen. Godt å hvile med Ann Kristin

Pemiras jakt
Pemira har fått to jaktkamerater, Reidar og hans kamerat Bjørn. De har hatt med seg Pemira på mange trenings- og jaktturer i skogen i høst. Reidar har rapportert at han er veldig fornøyd med Pemira som jakthund, og det er ingen tvil om at Pemira er fornøyd med å være med Reidar og Bjørn på jakt. De har jaktet i to terrenger som har vært godt besatt med fugl, og det ble skutt to tiurer og en del orrfugl for Qenes stolte mor.

T.v.: Pemira i stand på orrhøne som ble felt.
T.h.: "Jeg lurer på hvordan jeg skal gripe denne an..."

T.v.: Stolte jegere med den første tiuren de har fått sammen
T.h.: Bjørn og Pemira med en orrhanekylling

Jakt 2010 - Referat fra Birgit
Vi var på to ukers jakt fra 10. september.
Første uken var vi på hytta i Torpa. På fjellet så vi rype bare to ganger. Platon fant en enslig fugl på en av turene, og en annen dag fant han et lite kull. Da var Qvikki med og fikk sekundere i line. Jeg lot rypene leve. Det er ingen mening i å felle fugl med så liten bestand. Qvanta og Qvikki gjorde stor innsats for å finne fugl på sine jaktturer. Jeg prioriterte å jakte med Pavlov og Qul i skogen. Hundene fant både orrfugl og storfugl, men bestanden syntes å være beskjeden. Det var altså ingen grunn til å felle fugl i skogen heller.

Etter en uke flyttet vi til Filefjell, og den mangeårige drømmen om å ha base i bobil i terrenget gikk i oppfyllelse. Vi hadde det fantastisk i Bjønroabilen ved fjellets fot. Gleden var stor over å oppleve bra med rype. Vi tok med oss noen få hjem.

T.v.: Qvanta fanget rype selv. Hun ville gjerne fange den en gang til
T.h.: Qvikki i intens stand i det bratte fjellterrenget

T.v.: Pavlov med rype i eventyrlig vakker fjellnatur
T.h.: Vi hadde en flott tur sammen med terrengsjef Hans. Han felte rype for Platon, og Qvikki fikk sekundere i line

I oktober var Qul og jeg heldige og ble invitert til Arne på skogsjakt. Vi rakk det akkurat før ulven kom.
Qul viste oss sin store jaktlyst og holdt svært god kontakt. Han brakte ei røy for skudd, men vi sparte henne.

Høstaktiviteter - Birgits referat
I løpet av første halvdel av august har både Qalla/Olav og Quentina/Ola vært på trening på Sollerøya i Femunden ved hver sin anledning. Både Ola og Olav har arbeidet systematisk med appelldressur i form av dressurkurs og trening hjemme, men på Sollerøya gikk driftene ut over opptuktelsen. Begge Qene oppviste svært stor jaktlyst og energi, og dressuren befant seg et sted bak nedtrukne gardiner. Fuglene flakset og det gjorde de håpefulle også!
Quiannah/Merethe og James var i treningsterrenget på Geilo 3. september. Der var det dessverre ikke ryper. Se bilder her

Birgit har vært på Kongsvold ved et par anledninger i høst.
Fra 12. - 15. august deltok Qul, Qvanta og Qvikki på autorisasjonsprøven ("eksamen" for nye dommere). Dette ble verdifull erfaring for Qene våre. Den ene dagen var vi på samme parti som Ole Martin og Qenes halvsøsken, Frierfjordens Black Eagle og Frierfjordens Yatzi. Sistnevnte var forøvrig den eneste som mestret fugl og fikk dermed en uformell 3. premie. Under viser vi et koselig bilde av Birgit og Ole Martin med de unge håpefulle som alle har Rushlight Asco til far.

Mens vi hadde base på Hjerkinn i forbindelse med autorisasjonsprøven, fikk vi hyggelig besøk av Leiv, Kirsti, Irja og Raicko (Pavlovs avkom). Det er høyst tilfredsstillende å konstatere at avkommene har arvet sine foreldres gode gemytt, helse, jaktlige egenskaper og eksteriør. 3 uker etter dette familietreffet fikk Leiv den store glede å føre sin Maifjellets Irja til 1AK. Dermed oppnådde hun å bli elitehund! Hvilket vi i Bjønroa selvsagt er svært stolte av. Pavlov har bevist at han kan føre våre solide gener videre. Vi har disse flotte familiebildene fra treffet på Hjerkinn:

Q-starter
Fire Qer har startet på høyfjellsprøver før jakten.
Quentina og Ola deltok en dag på NPK Kongsvold. Quentina gjorde stor innsats for å finne fugl, dessverre uten å lykkes med dette strålende prosjektet. Men som den ihuga jakthunden hun er, fant hun likevel vilt på slutten av dagen. Dette viltet har fire ben og striper på ryggen. Uansett representerte denne debuten viktig erfaring for ekvipasjen.
Både Quinni og Qalla har vært påmeldt til prøver, men av ulike årsaker kom de dessverre ikke til start (løpetid m.m.). Nye sjanser kommer, og vi setter uansett stor pris på ambisjonene.

Birgit og Ann Kristin startet to dager på Kiærprøven. Qvanta var snublende nær en premie begge dager, men første dagen ble ikke fuglearbeidet presist nok og den andre dagen gikk hun for langt etter i oppflukt. Qvikki gjorde en iherdig innsats uten å lykkes med å finne fugl.
Qul boblet aldeles over av jaktlyst, og det gikk litt trill rundt for ham. Vi valgte derfor å ikke la Qul starte på de neste prøvene. Han trenger nok å erfare jakt på ordentlig.

Vi bega oss til Hjerkinn siste helgen i august for å starte på NPK Kongsvold med Qvanta og Qvikki. Birgit og Ann Kristin nøt det privilegium å ha Tore som sjåfør og ivaretaker. Vi var svært fornøyde med hundenes innsats, men de lyktes dessverre ikke i å finne fugl. Derimot måtte prøvepartiet pile av sted bak noen hauger på søndagen fordi fjellets hersker moskusen ikke likte vårt nærvær.
Den første helgen i september dro Birgit og Qvikki til Hjerkinn igjen og deltok på NGK Kongsvold to dager. Qvikki fant fugl på fredagen, men hun var ikke RIOS og fikk dermed ikke premie.

Til tross for manglende premier er vi veldig fornøyde med hundenes innsats. Qene har erfart mye trening både på rapphøns og duer, men de manglet rypeerfaring. Dertil kommer at det er stor forskjell på ro under teknisk trening og beherskelse for ryper i fjellet. Nå gleder vi oss til jakten og håper å komme sterkt tilbake på jaktprøver senere.
Hilsen Birgit

Dovrefjellprøven 9. - 11. april 2010
Pavlov og Birgit, med Ann Kristin og Qvikki som turkamerater, startet på Dovrefjellprøven i flott vær på skareføre og barrabber. Vi hadde også meldt på Qul og Qvikki, men fordi det ikke hadde lyktes å finne rype gjennom vinteren og heller ikke i påsken, trakk vi de unge.
Fredag 9. april: Pavlov hadde et glitrende slipp. Han fikk stand langt ute, og da Birgit og dommer kom frem, kanonreiste Pavlov på kommando enkel rype. Ulykken var at Birgit surret med stoppkommandoen og Pavlov trodde derfor det var helt greit å følge etter litt. Det var det ikke, og ekvipasjen var ferdig bedømt. Dette var voldsomt frustrerende siden Pavlov holdt god kontakt og egentlig skal være fullstendig lydig i fugl.

Pavlov ser seg lengselsfullt tilbake. Der skulle vi vært med hvis ikke Birgit hadde rotet det til. Men vi har det kanllfint tross alt.

Lørdag 10. april: Pavlov lyktes ikke i å finne fugl, og kontakten var heller ikke optimal.

T.v.: Qvikki er rask til å utnytte Ann Kristins fall.
T.h.: "Jeg vil helst slippe sokker", sier Qvikki

Qvikki lurer på når det blir hennes tur. Her er Pavlov ute i slipp

Søndag 11. april: Pavlov gikk særdeles stort i første slipp. Da han var lengst oppe i fjellsiden, syntes han som en flue. I andre slippet holdt han langt bedre kontakt. Han tok stand, og Birgit og dommer kom i posisjon. Før Pavlov fikk reisningsordre, kom makker til og støkte fjellrypa Pavlov sto på. Pavlov RIOS og utredet. Han ble tildelt 3AK. Dette var vi fornøyd med, tatt i betraktning hans enormt store søk og det at han ikke fikk mulighet til å vise reising.

Sjodalsprøven 13. mars 2010
Et knippe bilder fra vinterjaktprøven i Sjodalen der Pavlov deltok sammen med Birgit og Ann Kristin. Sistnevnte tok som vanlig flotte bilder.
Birgit var innpakket til det nesten ugjenkjennelige, og også Pavlov hadde fått på det velkjente og varmende grønne BiRo Hund-dekkenet, samt kledelige sorte sokker.
En pointer på jakt eller prøve er en toppidrettsutøver som vi forventer skal yde maksimalt. Det krever omtenksomt stell, ikke minst vinterstid.
Pavlov fikk flott kritikk etter å ha gjennomført to gode slipp på krevende gjennomslagsføre og i tung løssnø. Det var lite fugl å se, og det var bare 3 hunder av partiet på 20 som hadde fuglearbeide og ble premiert. Det ble ingen premie på Pavlov denne gangen, men vi var strålende fornøyde med hans innsats. Fjellet var vakkert og vi hadde en hyggelig dag sammen med våre meddeltagere, hvilket nedenstående bilder gir en liten rapport om.

Samarbeidspartnere har gjensidig forståelse. Pavlov og Birgit i lunsjpausen.

Vinterferie - februar 2010

Nivi og Qvanta ut på tur til Skjervungfjell 14. februar 2010

Nivi som fylte 13 år 5. desember 2009 er først oppover.........og først nedover

Qvanta strever for å holde tritt. Jamen er "gamla" sprek! Hvor ble det av henne?

Troppene samles på toppen. Den unge Qvanta er først mest opptatt av fotografen, mens Nivi nyter utsikten og velfortjent hvile. Etter hvert får også ungdommen øynene opp for den storslagne naturen - og får samtidig vist frem profilen!